Paspoort voor Nederlanders in het buitenland
Heeft u de Nederlandse nationaliteit en woont u in het buitenland? Dan kunt u in Bergeijk en bij een aantal andere Nederlandse gemeenten een paspoort, tweede paspoort en/of zakenpaspoort aanvragen.
De wachttijd voor het maken van een (nieuwe) afspraak is opgelopen tot 12 weken.
Wanneer u bij het maken van een afspraak geen data te zien krijgt is het maken van een afspraak niet mogelijk. Ook niet telefonisch, per e-mail, ter plaatse of in het geval van spoed.
Op de website van Nederland Wereldwijd kunt u de wachttijden bij andere grensgemeenten raadplegen.
Breng wanneer u een afspraak heeft alle benodigde documenten mee. Anders kunnen wij u niet helpen.
Voorwaarden
- U heeft de Nederlandse nationaliteit.
- U bent uitgeschreven uit de BRP (voorheen de Gemeentelijke Basisadministratie, GBA).
1. Maak uw persoonlijke checklist, deze hoeft u niet uit te printen.
Wat u moet meebrengen hangt af van uw persoonlijke situatie en in welk land u nu woont. Vul daarom eerst de persoonlijke checklist in op de website Nederland Wereldwijd. Na het invullen van een persoonlijke checklist krijgt u een overzicht van de documenten die u nodig heeft.
2. Afspraak maken
Nadat u de persoonlijke checklist heeft gecontroleerd en alle benodigde documenten verzameld heeft, kunt u een afspraak maken.
U moet bij de aanvraag persoonlijk aanwezig zijn, dit geldt ook voor kinderen
3. Meenemen
- Alle vereiste, originele documenten (geen kopieën). Deze documenten staan in uw persoonlijke checklist.
- Neem alle reisdocumenten die u in uw bezit heeft mee naar de afspraak. Ook buitenlandse of verlopen paspoorten of identiteitskaarten.
- Een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud op het moment van de aanvraag). Zie hiervoor de website van de rijksoverheid. Wilt u de foto in Bergeijk laten maken? Onder het kopje 'pasfoto's maken in Bergeijk' staat een lijst van fotografen met hun contactgegevens.
Is de afspraak voor een kind onder de 18 jaar? Onder het kopje 'Kinderen' leest u wat u extra mee dient te nemen.
Pas tijdens de afspraak, na ontvangst van alle originele documenten, kan met zekerheid worden aangegeven of de aanvraag compleet is, of er meer documenten nodig zijn of dat er verder onderzoek nodig is.
4. Uw afspraak
Let op: Het gemeentehuis bevindt zich in Bergeijk (Postcode 5571 HB) en niet in Luyksgestel. Sommige navigatiesystemen verwijzen u naar Luyksgestel in plaats van Bergeijk.
Elke persoon waarvoor u een paspoort of identiteitskaart aanvraagt, moet persoonlijk bij de afspraak aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen.
Tijdens de afspraak worden uw vingerafdrukken opgenomen.
U moet de kosten direct bij de aanvraag voldoen. Betaling bij voorkeur met pin. Uw kaart moet geschikt zijn voor gebruik in Nederland. Betalen met een creditcard is niet mogelijk. Wij accepteren geen biljetten van € 200 en € 500.
5. Afhalen
Nadat uw paspoort is aangevraagd, kunt u uw nieuwe paspoort na drie werkdagen persoonlijk afhalen. Dit geldt ook voor kinderen. Neem uw afhaalbewijs mee.
Voor het afhalen hoeft u geen afspraak te maken.
Kosten en geldigheid
Soort document | Kosten | Geldigheid |
---|---|---|
Paspoort t/m 17 jaar | € 105,95 | 5 jaar geldig |
Paspoort 18 jaar en ouder | € 126,40 | 10 jaar geldig |
Kinderen
Kinderen tot en met 17 jaar hebben voor de aanvraag van een paspoort schriftelijk toestemming nodig van beide ouders/ gezaghouders.
Het formulier moet ondertekend zijn door beide ouders of door degene die het gezag over het kind heeft/hebben. Van de ondertekenaars brengt u een kopie van een geldig (Nederlands) paspoort of identiteitskaart (geen verblijfsdocument, E/E+ kaart of F kaart) mee.
Geboorteakte, indien de kinderen nooit in Nederland hebben gewoond.
Kinderen moeten aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van het paspoort.
Vanaf 18 jaar kan een kind zelfstandig een paspoort aanvragen en is er geen toestemming meer nodig.
Vertalingen van buitenlandse documenten
Als u buitenlandse documenten in Nederland wilt gebruiken, moet u deze vaak eerst laten legaliseren. Dat kunt u doen in het land waar het document vandaan komt. Kijk op de website Nederland Wereldwijd hoe u dat doet.
Als documenten door de afgevende instantie al in het Frans, Duits of Engels zijn opgesteld, worden deze in de meeste gevallen geaccepteerd. Bij twijfel kan de gemeente naar een Nederlandse vertaling vragen.
Paspoort en/of identiteitskaart niet weggooien of vernietigen
Uw paspoort en/of identiteitskaart blijven eigendom van de staat. Daarom mag u ze niet weggooien of vernietigen als ze zijn verlopen. U moet uw oude paspoort en/of identiteitskaart inleveren als u een nieuwe krijgt. Op verzoek kan uw oude paspoort en/of identiteitskaart ongeldig worden gemaakt zodat u die kunt houden.
Zakenpaspoort of tweede paspoort
Zakenpaspoort
Als u veel naar het buitenland reist, kunt u ook een zakenpaspoort aanvragen. Een zakenpaspoort heeft meer bladzijden voor visa en reisstempels.
Tweede paspoort
U kunt een tweede paspoort nodig hebben in de volgende situaties:
- U bezoekt in een reis achtereenvolgens verschillende landen die met elkaar in conflict zijn. Toegang tot het ene land kan dan problemen geven, als van het andere land een stempel in hetzelfde paspoort staat. In de lijst met conflicterende landen kunt u zien voor welke landen dit geldt.
- U moet regelmatig naar landen reizen waarvoor een visum is vereist. Is uw paspoort al bij een ambassade voor de aanvraag van een visum? Dan kunt u met het tweede paspoort reizen of een visum aanvragen voor een ander land. Een visum is geen los document. Het is een stempel of sticker in het paspoort. U geeft uw paspoort af aan de ambassade, zodat die het visum kan toevoegen.
Een tweede paspoort is 2 jaar geldig.
Voorwaarden tweede paspoort
Om een tweedee paspoort te kunnen aanvragen, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Uw eerste paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn.
- U toont aan dat u veel reist en uw paspoort regelmatig bij een buitenlandse vertegenwoordiging is of dat u een conflicterend land bezoekt.
Paspoort voor Nederlanders zonder vaste woon- of verblijfplaats
Hebt u de Nederlandse nationaliteit, maar geen vaste woon- of verblijfplaats in Nederland? Dan kunt u toch een paspoort aanvragen. U moet dan bewijzen dat u in Nederland was vanaf de datum van uitschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP) tot het moment van aanvragen.
Om te bewijzen dat u in Nederland was vanaf de datum van uitschrijving in de BRP tot het moment van aanvragen, kunt u gebruikmaken van verklaringen van uitkeringsinstanties, een werkgeversverklaring, een woonvergunning, salarisstroken, verzekeringspapieren en bankafschriften.