Uittreksel persoonsgegevens Basisregistratie Personen (BRP)

In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond.

In het uittreksel staan in ieder geval uw:

  • naam
  • adres
  • woonplaats
  • geboortedatum

U kunt ook digitaal een uittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen met behulp van de onderstaande link. Het uittreksel wordt dan per post naar u toegestuurd. U heeft hiervoor DigiD nodig. Op www.digid.nl kunt u een DigiD inlogcode aanvragen.

DigiDAanvraag uittreksel BRP Afspraak maken

Wat moet ik doen?

U kunt een uittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen voor:

  • uzelf
  • uw kind dat bij u woont en jonger is dan 16 jaar
  • voor iemand anders, als deze persoon u hiervoor heeft gemachtigd

U vraagt uw uittreksel uit de BRP aan bij de gemeente. Dit kan op verschillende manieren.

Online aanvragen

Vraag uw BRP-uittreksel online aan. Hiervoor heeft u de volgende zaken nodig:

  • uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag deze dan aan via DigiD.nl. U heeft de DigiD inlogcode binnen enkele dagen in huis.
  • gegevens voor internetbankieren

Schriftelijk aanvragen

Stuur de volgende zaken op naar de gemeente:

  • brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt
  • uw handtekening op de brief
  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs

Persoonlijk aanvragen

Neem de volgende zaken mee naar het gemeenteloket:

  • uw geldige identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld

Iemand machtigen

Wilt u iemand machtigen om uw BRP-uittreksel aan te vragen? Dan schrijft u een brief met daarin de volgende informatie:

  • de reden waarom u het uittreksel nodig hebt
  • naam van de gemachtigde
  • uw handtekening
  • handtekening van de gemachtigde

De gemachtigde vraagt uw BRP-uittreksel persoonlijk aan bij het gemeenteloket. De gemachtigde neemt hiervoor de volgende documenten mee:

  • geldig identiteitsbewijs van de gemachtigde
  • (kopie van) uw geldige identiteitsbewijs
  • de ondertekende machtigingsbrief
Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)
  • Woont u in het buitenland? Of staat u niet meer ingeschreven bij een Nederlandse gemeente? Dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
  • U kunt een RNI-uittreksel aanvragen bij één van de RNI loketgemeenten(externe link). U kunt dit document in meerdere talen krijgen.

Hoelang duurt het?

  • Vraagt u uw uittreksel online of schriftelijk aan? Dan stuurt de gemeente het per post naar u toe.
  • Vraagt u uw uittreksel persoonlijk aan bij het gemeenteloket? Dan krijgt u het direct mee. Dit geldt ook als u iemand machtigt.