Privacyverklaring

Voor de gemeente Bergeijk staat een zorgvuldige omgang met uw persoonsgegevens bij uw bezoek aan de website centraal. De gemeente Bergeijk gebruikt slechts persoonsgegevens die u zelf heeft achtergelaten en alleen voor het daarbij behorende doel. Bij het gebruik van deze website is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing.  

Functionaris Gegevensbescherming

De wettelijke verplichting om uw persoonsgegevens te verwerken legt bij de gemeente een grote verantwoordelijkheid om zorgvuldig met deze informatie om te gaan. Om toe te zien op de zorgvuldige omgang met uw persoonsgegevens, hebben we een Functionaris Gegevensbescherming aangesteld. Voor de gemeente Bergeijk bekleedt de mevrouw R.I. de Zwart (fg@kempengemeenten.nl) deze functie. Onze FG is bij de Autoriteit Persoonsgegevens geregistreerd met nummer FG013846.

Gebruik van persoonsgegevens

De gemeente Bergeijk verwerkt persoonsgegevens over u doordat u gebruik maakt van onze diensten en/of omdat u deze gegevens aan ons verstrekt.

Hieronder een overzicht van de persoonsgegevens die wij verwerken:

  • Voor- en achternaam
  • Adresgegevens
  • Geslacht
  • Geboortedatum
  • Geboorteplaats
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • IBAN nummer

In sommige gevallen gaat het om zogenaamde ‘bijzondere’ en/of ‘gevoelige persoonsgegevens’ van u. Dat doen wij alleen als daarvoor een wettelijke grondslag bestaat.

Waar worden uw persoonsgegevens voor gebruikt?

  • De gemeente Bergeijk verwerkt persoonsgegevens wanneer wij hier een wettelijke grondslag voor hebben. De wettelijke grondslagen zijn: toestemming, overeenkomst, wettelijke verplichting, vitaal belang en publiekrechtelijke taak.
  • Voor het afhandelen van uw aanvragen voor zover deze via een formulier op de websites van de gemeente Bergeijk wordt ingediend.
  • Om contact, schriftelijk, per e-mail of telefonisch, met u te leggen. Ter ondersteuning van diensten die u van ons wilt afnemen of hebt afgenomen
  • Voor het opstellen van statistieken over het gebruik van de websites van de gemeente Bergeijk.

Uw persoonsgegevens zullen alleen worden gebruikt voor het doel waarvoor u ze heeft verstrekt. Dit betekent, dat als u bijvoorbeeld uw naam en adres invult voor het toezenden van bepaalde informatie, deze gegevens niet worden gebruikt om u ook andere informatie te sturen (behalve als dat is aangegeven en u daarvoor toestemming heeft gegeven).

Gegevens kunnen wel worden gebruikt voor opsporing, wanneer via de website strafbare feiten worden gepleegd of strafbare uitlatingen worden gedaan (en verdere uitzonderingen zoals genoemd in artikel 23 Algemene Verordening Gegevensbescherming).

Bewaren van persoonsgegevens

De gemeente Bergeijk zal de verzamelde persoonsgegevens niet langer bewaren dan strikt noodzakelijk is, of wettelijk geregeld is, om de doelen te realiseren waarvoor de gegevens zijn verzameld.

Delen van persoonsgegevens met derden

De gemeente Bergeijk verstrekt uw gegevens uitsluitend aan derden indien dit nodig is voor de uitvoering van onze overeenkomst met u of om te voldoen aan een wettelijke verplichting. Met organisaties die uw gegevens verwerken in onze opdracht sluiten wij een verwerkersovereenkomst om te zorgen voor eenzelfde niveau van beveiliging en vertrouwelijkheid van uw gegevens. De gemeente Bergeijk blijft verantwoordelijk voor deze verwerkingen.

Beveiliging van persoonsgegevens

De gemeente Bergeijk neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, en andere ongewenste handelingen met persoonsgegevens tegen te gaan. Deze maatregelen zijn, conform de geldende gemeentelijke beveiligingsnormen zoals vastgelegd in de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), opgenomen in ons informatiebeveiligingsbeleid.

Rechten van betrokkenen

U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Ook kunt u uw gegeven toestemming intrekken. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente om langs te komen. Het is belangrijk dat u zich kunt legitimeren en kunt aantonen dat de gegevens daadwerkelijk van u zijn. Het is niet toegestaan om gegevens van andere personen in te zien. U kunt een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering van uw persoonsgegevens en de intrekking van toestemming ook online doen. U heeft dan DigiD nodig. Op www.digid.nl kunt u een DigiD inlogcode aanvragen. 

Rechten van betrokkenen

Uw websitebezoek

De gemeente Bergeijk gebruikt technische, functionele en analytische cookies (cookies voor websitestatistieken). Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone. De cookies die wij gebruiken zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en uw gebruiksgemak. Ze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren. Daarnaast plaatsen we cookies die uw surfgedrag bijhouden zodat we op maat gemaakte content kunnen aanbieden. Uw naam, adres, leeftijd en andere persoonlijke gegevens weet een cookie niet.

U kunt zich afmelden voor cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van de browser verwijderen.

Vragen over privacy en toegang tot uw gegevens

Aanvullende informatie over hoe wij met persoonsgegevens binnen de gemeente Bergeijk omgaan kunt u vinden in ons privacybeleid, in het addendum op ons privacybeleid en ons privacyreglement. Een overzicht van verwerkingen van persoonsgegevens binnen de gemeente kunt u vinden in het verwerkingsregister Bergeijk.

Natuurlijk helpen wij u graag verder als u klachten heeft over de verwerking van uw persoonsgegevens. Mocht u er desondanks toch niet samen met ons uitkomen, dan heeft u op grond van de privacywetgeving ook het recht om een klacht in te dienen bij de privacy toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Als u vragen heeft over deze privacyverklaring of over de behandeling van uw gegevens door de gemeente Bergeijk, dan kunt u mailen naar info@bergeijk.nl of een brief sturen naar:

Gemeente Bergeijk
Postbus 10.000
5570 GA  BERGEIJK

Privacyverklaring Kempen Interventieteam (KIT)

Het Kempen Interventieteam (KIT) is een samenwerkingsverband tussen de acht Kempengemeenten, Politie, Omgevingsdienst en Veiligheidsregio. De Kempengemeenten zijn de gemeente Best, Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot, Reusel-De Mierden, Veldhoven en Waalre.
Het team controleert locaties waarvan het vermoeden bestaat dat er sprake is van bepaalde misstanden. De gebruikers van de locatie lijken zich niet te houden aan de wet- en regelgeving. Het kan daarbij gaan om (illegale) bewoning, strijdig gebruik van het pand, brandveiligheid, inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP), prostitutie, drugs of mensenhandel. Om goed te helpen, gebruikt het KIT persoonsgegevens. Wij leggen graag uit waarom en hoe wij deze gebruiken.

Van wie verzamelen wij persoonsgegevens?

Het Kempen Interventie Team gebruikt en verwerkt persoonsgegevens ten behoeve van de onderzoeken die het team doet naar mogelijke misstanden in de Kempen.

Welke gegevens gebruiken wij?

De volgende persoonsgegevens kunnen worden verwerkt:

  • NAW gegevens
  • Geboortedatum en -plaats
  • BSN
  • Telefoonnummer
  • Kentekens

Waarvoor gebruiken wij persoonsgegevens?

Het KIT controleert regelmatig locaties waarbij het vermoeden bestaat dat er sprake is van het niet voldoen aan wet- en regelgeving of van andere misstanden.

Waarom gebruiken wij persoonsgegevens?

Op basis van de volgende wetten gebruiken wij persoonsgegevens:

  • Wet Algemene Bepalingen Burgerservicenummer
  • Wet Basisregistratie Personen
  • WABO
  • APV
  • WPG
  • Alcoholwet

Wie ontvangen de persoonsgegevens?

De convenant partners zijn ieder voor zich verantwoordelijk voor de gegevens. De gegevens worden bij de partners alleen verwerkt door personen die rechtstreeks bij de ingebrachte casussen betrokken zijn. Dit betreft medewerkers van:

  • de betrokken politie-eenheden
  • de gemeenten op het gebied van Vergunningen, Toezicht en Handhaving (toezichthouders, medewerkers Integrale Veiligheid)
  • de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
  • de Omgevingsdienst Zuidoost Brabant

Persoonsgegevens blijven altijd binnen de Europese Economische Ruimte. Ze worden niet doorgegeven aan andere landen.

Hoe lang bewaren we persoonsgegevens?

De persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk voor het doel of de doeleinden en maximaal 5 jaar na het afsluiten van het probleem of knelpunt. Verder worden de termijnen van de Archiefwet in acht genomen.

Uitsluitend voor statistische of wetenschappelijke doeleinden kunnen de gegevens langer worden bewaard in een niet tot betrokkene herleidbare vorm.

Privacyverklaring Meldpunt Wet goed verhuurgedrag

Sinds 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap (Wgv). Deze wet geeft gemeenten meer mogelijkheden om huurders te beschermen tegen ongewenst verhuurgedrag. Hiertoe stelt de gemeente ook een meldpunt in. Zo kan u voortaan bij ons een melding maken van ongewenst verhuurgedrag. Dit kan bijvoorbeeld wanneer er sprake is van discriminatie, intimidatie, onredelijke servicekosten of een te hoge borg.

Deze melding kan u doen bij het Meldpunt Wet goed verhuurgedrag van de gemeente Bergeijk. Dit meldpunt staat op de website van de gemeente Bergeijk

Van wie verzamelen wij persoonsgegevens?

De melding kan anoniem gedaan worden. Indien de melding niet anoniem gedaan wordt, kan de gemeente persoonsgegevens via de huurder ontvangen.

Welke gegevens gebruiken wij?

De volgende persoonsgegevens kunnen worden verwerkt:

  • Naam melder.
  • Adres melder.
  • Woonplaats melder.
  • Telefoonnummer melder.
  • E-mailadres melder.
  • Adres verhuurde woning.

En

  • Naam verhuurder.
  • Adres verhuurder.
  • Woonplaats verhuurder.
  • Telefoonnummer verhuurder
  • E-mailadres verhuurder.
  • Aan welke regel niet is voldaan.
  • Omschrijving van de melding.
  • Schriftelijke reacties en bezwaren (bedenkingen) verhuurder

Waarom gebruiken wij persoonsgegevens?

De gemeente mag alleen persoonsgegevens verzamelen als daarvoor in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) een grondslag is. Zoals het opvragen van persoonsgegevens om de taken uit de Wet goed verhuurderschap te kunnen uitvoeren.

De gemeente verwerkt uw persoonsgegevens voor de volgende doelen:

  • Het controleren van de algemene regels uit de Wet goed verhuurderschap.

Wie ontvangen de persoonsgegevens?

Soms worden persoonsgegevens gedeeld met andere organisaties of personen (derden). In dit geval kunnen persoonsgegevens gedeeld worden met de Huurcommissie. De gemeente deelt de persoonsgegevens alleen met derden als u daarvoor toestemming geeft. De gemeente maakt extra afspraken over de beveiliging van uw persoonsgegevens.

Persoonsgegevens blijven altijd binnen de Europese Economische Ruimte. Ze worden niet doorgegeven aan andere landen.

Hoe lang bewaren we persoonsgegevens?

De gemeente bewaart persoonsgegevens van melders en verhuurders niet langer dan 5 jaar. Gegevens van een afgewezen, buiten behandeling gesteld of afgebroken verzoek bewaart de gemeente 1 jaar.